Projectcase

Leden OnderhoudNL werken aan klantbeleving

Nehem heeft voor het middenkader van OnderhoudNL-leden een training over productiviteit en klantbeleving ontwikkeld.

Beschrijving klant:
Koninklijke OnderhoudNL is dé ondernemersorganisatie van specialisten in totaal vastgoedonderhoud, renovatie, restauratie, isolatie, schilderen, beglazing en industriële metaalconservering. Met ruim 2.200 aangesloten bedrijven in 6 sectoren is OnderhoudNL de grootste vereniging in het (totaal-) gebouwonderhoud en het onderhoud van industriële installaties en kunstwerken in Nederland.

OnderhoudNL is een professionele, krachtige organisatie die zich inzet voor een betere positie van de branche en een maatschappelijke erkenning die economisch en sociaal van belang is. De kerntaken van OnderhoudNL zijn collectieve belangenbehartiging, brancheontwikkeling en ledenadvies aan de aangesloten bedrijven.

Beschrijving opdracht:
De leden van OnderhoudNL hadden het zwaar ten tijde van de economische crisis. Men zocht naar mogelijkheden om het rendement op peil te houden. Qua prijs kun je het verschil niet maken, want de kosten voor arbeid zijn vrijwel overal gelijk. De winst is dus te halen uit het verhogen van de productiviteit van de medewerkers. Maar hoe pak je dit aan? Door faalkosten te verminderen en klantwaarde te verhogen!

Dit zijn zaken die in het gedrag van de medewerkers tot uiting moeten komen. Het vraagt om ondernemerschap in alle geledingen van het bedrijf. Gebleken is dat het middenkader hierbij een cruciale rol speelt. De uitvoering moet zodanig worden aangestuurd en gefaciliteerd dat de juiste prestatie voor de klant kan worden geleverd.

Beschrijving resultaat:
Nehem Consultants heeft speciaal voor projectleiders, werkvoorbereiders en voormannen van OnderhoudNL-leden een training ontwikkeld.

Onderwerpen uit de training zijn:
- De rol van het middenkader; hoe kan ik meer invloed uitoefenen in de organisatie?
- Doelgericht (aan)sturen van medewerkers
- Werken aan klantbeleving; wat vindt de klant echt belangrijk?
- Hoe maak je het verschil; hoe creëer je de Wow-factor?
- Omgaan met klanten (communicatie)
- Leiderschapsstijlen; wat is je voorkeursstijl?
- Effectief communiceren met medewerkers en omgaan met weerstand.
- Coachen en motiveren van medewerkers; feedback geven en ontvangen.

Met deze training heeft het middenkader van diverse OnderhoudNL-leden de benodigde theoretische achtergronden en praktische handvatten gekregen om hun rol waar te kunnen maken. Hiermee werd de basis gelegd voor een cultuuromslag bij deze bedrijven.