Taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid zijn essentiële basisvaardigheden voor deelname aan de maatschappij. Het blijkt dat Nederlandse jongeren hierin sterk achteruitgaan. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt daarom de Subsidieregeling Verbetering Basisvaardigheden open. Doel: scholen ondersteunen bij het verbeteren van genoemde vaardigheden.
Wat is de aanleiding voor de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden?
Jaarlijks wordt het Programme for International Student Assessment (PISA) uitgevoerd. Dit is een internationaal vergelijkend onderzoek dat de vaardigheden en kennis in natuurwetenschappen, lezen en wiskunde van 15-jarigen test. Ongeveer 95 landen doen mee met PISA. Het onderzoek staat onder toezicht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Uit PISA-2022 is gebleken dat de prestaties van Nederlandse jongeren drastisch zijn gedaald. Dit heeft onder meer te maken met de negatieve effecten van de coronamaatregelen zoals scholensluitingen en thuisleren.
Reden genoeg voor het ministerie van OCW om twee subsidies open te stellen:
- Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor scholen 2024
- Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor prioriteitsscholen 2024 (scholen met het inspectieoordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’).
Met deze subsidies wil het ministerie ervoor zorgen dat elke leerling goed kan rekenen, de Nederlandse taal beheerst, sociaal vaardig is, en digitale geletterdheid bezit.
Wie kan subsidie aanvragen?
Scholen in het primair, voortgezet, praktijk- en speciaal onderwijs in Nederland en op Bonaire, Sint Eustatius en Saba kunnen de Subsidie verbetering basisvaardigheden aanvragen. Hiervoor moeten ze een activiteitenplan met evidence-informed interventies indienen. Dit is een aanpak op basis van kennis uit wetenschap en praktijk over wat onder welke voorwaarden werkt in het onderwijs. Het ministerie van OCW werkt met een zogenaamde interventiekaart basisvaardigeheden die het regelmatig bijwerkt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de volgende interventies:
- taal: begrijpend lezen
- rekenen-wiskunde: het belang van tellen
- burgerschap: scholen als oefenplaatsen
- digitale geletterdheid: mediawijsheid.
Tijdens de uitvoering van het project moeten scholen de voortgang van de basisvaardigheden monitoren en evalueren.
Subsidie, budget en deadline
Scholen maken aanspraak maken op in totaal 500 euro per leerling per schooljaar. Het beschikbare budget voor beide subsidieregelingen is 618,5 miljoen euro. Zowel prioriteitsscholen als overige scholen hebben al een aanvraag kunnen indienen. De volgende stap is het maken van een activiteitenplan. De deadline voor het indienen van een activiteitenplan voor prioriteitsscholen is 23 februari 2025.
Wat Nehem biedt
Nehem is expert in onderwijskundige en opleidingsgerichte vraagstukken en heeft ruime ervaring met de Subsidie verbetering basisvaardigheden. De medewerkers van Nehem bieden ondersteuning in verschillende fases van het subsidieproces, waaronder:
- hulp bij het opstellen van een activiteitenplan: we geven advies over passende evidence-informed interventies. We schrijven desgewenst (delen van) het activiteitenplan of reviewen het plan.
- advies over het integreren van nieuwe activiteiten: we geven aan hoe scholen het beste nieuwe activiteiten gericht op basisvaardigheden kunnen opnemen binnen het huidige curriculum.
- ondersteuning bij de uitvoering: we ondersteunen bij de uitvoering van projecten door bijvoorbeeld projectmanagement, -monitoring en het verantwoorden of ontwikkelen van lesmaterialen.
Welke interventies moeten we kiezen?
Op het moment dat u Nehem benadert met een verbetervraagstuk, doorlopen we samen met u de volgende drie fases:
In de eerste fase staat het verkennen van het verbetervraagstuk centraal. We doen onderzoek naar de huidige stand van zaken waarbij we ook kijken naar de visie van uw school. Specifiek besteden we aandacht aan wat de school precies wil bereiken.
In de tweede fase verdiepen we ons verder in de evidence-informed interventies: welke interventies zijn bewezen effectief? Wat zijn actuele kennisontwikkelingen rondom dit thema?
In de derde fase stellen we samen met u een concreet verbeterplan op met bewezen effectieve interventies.
Benieuwd naar wat Nehem voor uw school kan betekenen?
Wanneer u samenwerkt met Nehem bouwen we met elkaar een duurzame relatie op. We hebben medewerkers in dienst met diverse specialisaties, waardoor we verbetervraagstukken vanuit allerhande perspectieven belichten. Voordeel hiervan is dat we vaker ‘out-of-the-box’ denken en alle opties bekijken. Zo kijken we bijvoorbeeld naar hoe we de regio en/of ouders van leerlingen bij een project kunnen betrekken. Daarnaast kijken we naar wat echt belangrijk is om een interventie succesvol te implementeren. Door focus op de waarom-vraag en op de visie van de school vergroten we de kans op succes. Bovendien leveren we altijd maatwerk en kijken we goed naar welke interventie voor welke school het meest geschikt is.